Concert de Nadal, a càrrec de Música Antiga de Girona
Dg, 17 de desembre a Altres espais a les 19:00 h.

Cor I solistes: C. Valero, O. Bonany, C Camino, E. Pi.

Cor II Solistes: E. Pi, H. Climent, A Bobrik, E. Pons

Violins: R Junyent, M. Tiana

Oboès: D Ramírez, G. Beltran

Continu: A. Bosch, D.R. Sitjas

Música Antiga de Girona presenta novament un concert de Nadal amb l’estrena, millor dit, la reestrena de quatre partitures antigues procedents de l’arxiu de la catedral gironina.

Les dues primeres són partitures que hi consten com a anònimes i que són anteriors al 1700, abans de l’arribada dels violins a la nostra ciutat. Són peces en forma de villancets, gènere musical i poètic arribat de Castella amb la florida de la cultural castellana del s. XVII i que perdurarà fins el 1750 aproximadament. Utilitzen el castellà com a llengua la polifonia i la polirítmies barroques  com estil. Afuera afuera mozos és una obra anònima a Girona però que a l’arxiu capitular de Lleida, abans de la seva crema a l’època napoleònica, constava com a obra del mestre Joan Barter. Es tracta d’un villancet de text complicat dedicat a les curses de braus que es feien a Lleida vers el 1670,i que el mestre de capella va portar des d’allí cap aquí. Es celebraven aquí igual que allí aquests espectacles? Per ara no tenim resposta. La segona peça es una mena de burla musical sobre les dificultats d’expressió que tenien els soldats alemanys que juntament amb altres de centreeuropeus omplien la seva caserna gironina des de 1690.

La segona part del concert va dedicada a dues obres que malgrat portin el títol de villancet, no tenen res a veure amb les anteriors, van ser escrites cent anys més tard i corresponen a l’estil musical centreeuropeu de l’època de Haydn i Mozart. Són dues obres que van ser interpretades dins la nostra catedral durant la vetlla de Nadal poc abans del 1800. Com pocs altres documents de l’època mostren els difícils equilibris culturals que feien les persones més cultes de la ciutat, com ho eren els mestres de capella, per agradar el poble, continuar la tradició rebuda i compondre una obra d’art. Són dos villancicos burlescos és a dir no seriosos, que intenten donar una sortida a les ganes de gresca que hi ha la vetlla de Nadal, i que utilitzen elements populars i divertits i que puguin ser cantats dins la catedral abans de les misses de mitjanit  del dia de Nadal. Como vieron los  zagales escrita pel mestre de capella gironí i l’únic dels mestres de capella fill de Girona, tot i que va emigrar a València on va fer escola i va restar-hi fins a la seva mort. La segona és una obra de Rafael Compta on trobem la versió més antiga fins ara coneguda de la melodia del Noi de la Mare, i uns jocs de traduccions del llatí al castellà fetes per un pastor saberut.

PRIMERA PART

Anònim (Joan Barter 1671) : Afuera afuera mozos

Anònim: Hoy los flamencos Señor  (ca. 1680)

SEGONA PART

Josep Pons: Como vieron los zagales

Rafael Compta: Un pastor y un estudiante, part final

Obres inèdites procedents de l’arxiu capitular de Girona.

ENTRADA: 8 €

LLOC: Auditori del Centre Cultural la Mercè

ORGANITZA: Aula de Música Antiga, Centre Cultural la Mercè i Casa de Cultura de Girona