Viladesau. El príncep de la tenora
Sales d'exposicions - P1 a les 09:00 els dies 05, 08, 09, 10, 11, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 30, 31 d'octubre
Sales d'exposicions - P1 a les 09:00 els dies 02, 05, 06, 07, 08, 09, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21 de novembre

En commemoració del centenari del naixement de Ricard Viladesau es presenta l’exposició Ricard Viladesau. El príncep de la tenora, en la que es recorrerà la trajectòria personal i professional, tan en la seva faceta d’instrumentista, com de compositor.

Viladesau ha estat possiblement el músic més influent i popular en la història de la música de cobla de la segona meitat del segle XX. En aquesta mostra descobrirem les facetes més interessants d’un músic conversador, temperamental, apassionat, sensible, intel·ligent i un pèl irònic.

Ricard Viladesau i Caner (Calonge 18 gener 1918; Barcelona 26 gener 2005), ha estat possiblement el músic més influent i popular en la història de la música de cobla de la segona meitat del segle XX.

Com a intèrpret de tenora va ser un cas prodigiós. Amb una formació totalment autodidacta i en un entorn poc propici, va assolir un nivell d'interpretació totalment desconegut fins aleshores. Durant tres dècades, formant part de la cobla orquestra Caravana (1943-1950) i posteriorment de La Principal de la Bisbal (1950-1970), Viladesau esdevindrà el sobirà indiscutible de la tenora, l'home de condicions úniques, capaç de traduir amb la màxima eloqüència els passatges més compromesos i delicats del repertori sardanista.

Paral·lelament a la seva faceta d'instrumentista, inicià ben aviat el seu camí com a compositor. Va compondre havaneres, boleros, obres corals, pasdobles i alguna obra de format lliure per a cobla, però la sardana fou la seva gran passió. Des d'un profund coneixement de la cobla, les seves sardanes tenen una empremta característica, plena d’exuberància i joia vital, i molt ràpidament van assolir l'acceptació del públic i el reconeixement de la crítica especialitzada. El difícil equilibri aconseguit en la seva música entre la qualitat d'escriptura i la idoneïtat pel ball, han fet que encara avui en dia sigui un dels compositors més programats.

En l'aspecte personal en "Sau" era conversador, temperamental, apassionat, sensible, molt intel·ligent i un pel irònic. Nascut a Calonge, posteriorment va viure a Palafrugell, Torroella de Montgrí, La Bisbal i els últims anys de la seva vida professional a Barcelona, tot mantenint la seva casa, ben a prop del mar, a Llafranc. Un empordanès de soca-rel. Oriol Martorell va dir d'ell: "Ricard Viladesau ha estat sempre fidel a l'ambient de la seva terra natal i a tot el que ella representa”.

Després d'un periple per diverses cobles a l'edat adolescent i els posteriors anys de guerra i estada a l'exèrcit, Viladesau va desenvolupar la seva trajectòria professional en tres formacions històriques: les cobles orquestres Caravana (1943-1950) i Principal de la Bisbal (1950-1970), que acolliran les seves llegendàries interpretacions i enregistraments amb la tenora, i l'Orquestra Simfònica Ciutat de Barcelona (1970-1984).

El conegudíssim episodi en el que Pau Casals el batejà l'any 1952 com el "príncep" de la tenora, després d'escoltar-lo amb La Principal de la Bisbal, en un concert a Perpinyà, és potser el més rellevant dels molts reconeixements que va tenir en vida i que no va deixar d'acompanyar-lo per sempre més.

HORARI: De dilluns a divendres de 9 a 20 h (festius tancat)

ORGANITZA: Museu de la Mediterrània

COL·LABORA: Ajuntament de Torrella, Generalitat de Catalunya, Diputació de Girona i Casa de Cultura.