Neurotoxicologia ambiental, amb Jordi Llorens i M. Teresa Colomina
Dj, 13 de desembre a Aula Magna a les 19:00 h.

Pèrdues sobrevingudes d’audició i equilibri: soroll i tòxics, amb Jordi Llorens

L’orella interna conté uns delicadíssims elements per a l’audició i el sentit de l’equilibri, les anomenades cèl·lules ciliades, i les neurones que envien la informació de l’orella cap al cervell. La disfunció de l’orella provoca sordesa i pèrdua d’equilibri. Sovint aquesta pèrdua és deguda a agents externs com el soroll o l’exposició a tòxics, entre els quals hi ha alguns medicaments. Primerament, la recerca es va centrar a estudiar la pèrdua de cèl·lules ciliades i neurones provocada per nivells molt alts de soroll o tòxics, cosa que comporta una pèrdua de funció profunda i irreversible. Recentment, diversos laboratoris, inclòs el nostre, estudien els efectes de nivells no tant alts de soroll o de tòxics, i han descobert nous fenòmens de lesió de l’orella interna que expliquen altres tipus freqüents d’alteració de l’audició i l’equilibri.

Jordi Llorens Baucells. Doctor en Ciències Biològiques per la UB. Ha realitzat recerca postdoctoral als EUA i França. Catedràtic de Fisiologia de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB, dirigeix el grup d’investigació Bases Cel·lulars i Moleculars dels Trastorns Sensorials. Investigador de l’Institut de Neurociències de la UB i de l’IDIBELL. Ha ocupat diversos càrrecs, entre altres el de President, a la International Neurotoxicology Association.

Neurotòxics a l’ambient i malaltia d’Alzheimer, amb M. Teresa Colomina.

La pèrdua lenta i progressiva de les nostres capacitats mentals amb l’edat juntament amb malalties com l’Alzheimer, són motiu d’una gran preocupació social. Cada cop, es parla més dels neurotòxics com a possibles factors de risc, però la seva relació amb les malalties neurodegeneratives és complexa. Les exposicions en infants, adolescents o adults poden tenir repercussions durant la vellesa i per esbrinar-ho necessitem l’ús de models experimentals per a poder establir l’impacte real dels tòxics en el medi ambient i la nostra salut mental.

M. Teresa Colomina doctora en Medicina per la UB i catedràtica de Psicobiologia de la URV. Cap del grup de recerca en Neurocomportament i Salut de la URV, és membre de l’Institut Sanitari Pere i Virgili i del Centre de Recerca en Avaluació i Mesura de la Conducta. Focalitza la seva recerca en els efectes dels neurotòxics sobre els processos neurodegeneratius, alteracions cognitives i trastorns del neurodesenvolupament en models experimentals de neurodegeneració.

ORGANITZA: Grup de Recerca NEOMA

AMB EL SUPORT:  Consell Social de la Universitat de Girona, Col·legi Oficial de Metges de Girona i Casa de Cultura