Recursos econòmics i tractaments farmacològics, amb Sara Ayllón i M. Dolors Capellà.
Dj, 20 de desembre a Aula Magna a les 19:00 h.

La interrelació entre pobresa i salut, amb Sara Ayllón Gatnau.

A Catalunya una de cada cinc persones viu amb uns recursos monetaris tan escassos que es poden definir com a pobres. Entre els nens, aquesta proporció és d’un de cada quatre. La recerca acadèmica en els darrers anys està fent importants esforços per entendre les conseqüències que aquesta manca de recursos té sobre la salut a molts nivells (obesitat, benestar subjectiu, salut mental, desenvolupament del cervell dels nadons,...). També avui comencem a entendre quins són els mecanismes que fan que persones amb problemes de salut es vegin abocades a viure per sota del llindar de pobresa.

Sara Ayllón doctora en Economia Aplicada per la UAB i professora agregada al Departament d’Economia de la UdG. Els principals interessos de la seva recerca giren entorn l’economia de la pobresa i la desigualtat. En especial, la situació econòmica dels joves, la pobresa infantil, l’anàlisi economètrica de la pobresa monetària i la relació entre canvi demogràfic o salut i pobresa.

La manca de recursos econòmics, el consum de medicaments i les seves conseqüències sobre la salut, amb M. Dolors Capellà.

La crisi econòmica va comportar una disminució de la despesa pública i privada en medicaments. Diversos estudis mostren que aquesta disminució va impactar directament en l’adhesió al tractament i va afectar majoritàriament els pacients a l’atur, seguit dels pensionistes i en menor proporció als treballadors actius, tal com era d’esperar. La manca d’adhesió té conseqüències adverses no només sanitàries sinó també socioeconòmiques. Els motius de baixa adhesió als tractaments farmacològics són diversos. No solament l’increment dels recursos econòmics de la població hauria de millorar l’adhesió sinó també una reorganització de l’atenció sanitària dels sistemes de salut.

M. Dolors Capellà Hereu és Metgessa farmacòloga clínica. Catedràtica de Farmacologia del Departament de Ciències Mèdiques de la UdG. Membre del grup de recerca Medicina Translacional i Ciències de la Decisió de la UdG. Presidenta del Comité de Seguridad de Medicamentos de la Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios.

Cloenda del cicle de conferències a càrrec de personalitats gironines de l’àmbit de la salut, la recerca i el compromís social. Ponents:

• Maria Pla de Solà Morales, vicerectora de Recerca i Transferència del Coneixement de la Universitat de Girona:
  • Josep Vilaplana, president del Col·legi Oficial de Metges de Girona (COMG).
  • Enric Verdú, codirector del grup NEOMA
  • Pere Boadas Vaello, investigador NEOMA i responsable del cicle

ORGANITZA: Grup de Recerca NEOMA

AMB EL SUPORT: Consell Social de la Universitat de Girona, Col·legi Oficial de Metges de Girona i Casa de Cultura