Fotoperiodisme a la rereguarda (1936-1939). Rafael Vilarrubias
Sales d'exposicions - P1 a les 10:00 els dies 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 29, 30, 31 de gener
Sales d'exposicions - P1 a les 10:00 els dies 01, 04, 05, 06, 07, 08 de febrer

El fotògraf Rafael Vilarrubias (Igualada, 1905 - Banyoles, 1953) es va aficionar a la fotografia a la seva ciutat natal, on va formar part de l’Agrupació Fotogràfica d’Igualada. L’any 1931 es va traslladar a Banyoles, on va començar a dedicar-se professionalment a la fotografia. Un any després va iniciar la seva relació amb el diari La Vanguardia, com a reporter gràfic del suplement «Notas gráficas», amb un reportatge i una crònica dels aiguats de Banyoles del 13 al 20 de desembre d’aquell any. Al llarg de la seva trajectòria va compaginar la feina de retratista, fotògraf artístic i fotoperiodista, fins a la seva mort prematura, l’any 1953.

L’exposició aplega les imatges més representatives, publicades al suplement del diari La Vanguardia «Notas gráficas», sobre la vida i el treball a la rereguarda catalana durant la Guerra Civil espanyola. S’hi mostren les fotografies preses pel fotògraf i el tractament que van rebre a la premsa gràfica del moment, en una època de molta rellevància de la imatge a la premsa, en què destacaven els fotomuntatges de pàgines interiors i portades.

La premsa gràfica va convertir-se en una eina comunicativa molt important en un context bèl·lic en què es buscava transmetre per mitjà de la imatge una ideologia política per tal de reforçar la cohesió social i els ànims a la rereguarda del front. Rafael Vilarrubias va captar aquesta realitat en algunes poblacions catalanes (mercats, treballs agrícoles, refugiats...).

INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, gestiona des de l’any 2006 el fons Rafael Vilarrubias cedit pel seu nét Esteve Vilarrúbies. L’any 2007 el Centre va publicar el cinquè volum de la seva col·lecció «Quaderns de Fotografia», el qual comprèn una selecció del conjunt de la producció fotogràfica de Vilarrubias que inclou fotografia de galeria, familiar i fotografia de premsa. En aquesta exposició es posa èmfasi en la seva faceta de fotoperiodista.

ORGANITZA: INSPAI. Centre de la Imatge dela Diputació de Girona

Crèdit de la fotografia: Rafael Vilarrubias. Banyoles, juny de 1937. Nens refugiats de la Guerra Civil banyant-se a l'estany. INSPAI.