“Simplificant la complexitat: la utilitat dels models matemàtics en l’ecologia” amb Carles Ibàñez
Dj, 10 d'octubre a Aula Magna a les 19:30 h.

L’ecologia és la branca de la ciència que vol entendre el món on vivim, ja que tots nosaltres estem integrats i convivim en un sistema complex anomenat biosfera. Però l’ecologia també va al detall i prova d’explicar, per exemple, la interacció entre una presa i el seu predador (el clàssic exemple dels conills i les guineus). En un món ideal aquesta interacció és relativament senzilla, però al món real la complexitat de la vida és espatarrant. Les matemàtiques ens ajuden a comprendre millor els processos ecològics, però què passa quan parlem de prediccions? Aquí la cosa es complica. Entendre millor un sistema complex no implica necessàriament que en puguem anticipar de manera precisa l’evolució. Benvinguts a la recargolada història dels ecosistemes!

Carles Ibáñez és doctor en Biologia i investigador a l’IRTA de Sant Carles de la Ràpita (delta de l’Ebre), on es dedica a estudiar els ecosistemes aquàtics mediterranis, especialment els rius, estuaris i aiguamolls, així com la seva resposta davant del canvi global. També treballa en el camp de la conservació, gestió i restauració dels ecosistemes, tant des de l’àmbit científic com des de les ONG conservacionistes. La seva passió és, però, (per a quan es jubili) la comprensió de la biosfera com a sistema complex. Li agrada escriure poesia, que considera la fórmula més curta i elegant per expressar una realitat complexa, talment com una equació.

ORGANITZA: Càtedra Lluís A. Santaló d'Aplicacions de la Matemàtica de la UdG i Casa de Cultura de Girona.

INSCRIPCIÓ: gratuïta (aquí)