Itinerari "Despertant instruments adormits". Autoguiat
Altres espais a les 09:00 els dies 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 de febrer
Altres espais a les 09:00 els dies 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 de març

L’itinerari de descoberta proposa seguir un senzill recorregut que mostra alguns elements que contenen representacions d’instruments medievals, algunes de les quals es troben custodiades pels museus i arxius de les ciutats.

1. Capitell del claustre de Sant Pere de Galligants

Sant Pere de Galligants és una antiga abadia benedictina, actualment seu a Girona del Museu d’Arqueologia de Catalunya. De l’època romànica només es conserven l’església i el claustre, construïts al segle .

El claustre és de planta rectangular, amb una seixantena de capitells, en els quals es representen motius vegetals, de cistelleria, figures zoomorfes i figures geomètriques. En un d’aquests capitells hi apareix un músic tocant una fídula, amb altres personatges i una ballarina.

2. Porta dels Apòstols de la catedral

Es va construir al llarg de sis segles (entre el i el ) i en tres períodes diferents. Actualment, els únics elements escultòrics originals que es conserven són les mènsules que sostenien els dotze apòstols i que contenen formes escultòriques, entre les quals hi ha, entre d’altres, uns àngels músics.

3. Museu-Tresor de la catedral de Girona

• Tapís de la creació

És un brodat del segle conservat al Museu-Tresor de la catedral de Girona, que constitueix una obra única. Representa la creació del món i hi apareixen grans corns o olifants en mans de quatre àngels.

• Beatus de Girona

És un dels còdexs miniats derivats dels comentaris a l’Apocalipsi de Beat de Liébana, un monjo que visqué al segle prop dels Picos de Europa. Es tracta d’una obra que tingué molta repercussió durant l’edat mitjana i que comenta l’Apocalipsi de Sant Joan. La còpia de Girona és de finals del segle . S’hi aprecien els vint-i-quatre ancians de l’Apocalipsi portant gigues o rabecs.

4. Biga de Cruïlles exposada al Museu d’Art de Girona

És una biga romànica decorada procedent del monestir de Sant Miquel de Cruïlles, al Baix Empordà, la qual actualment es conserva al Museu d’Art de Girona. Fa prop de quatre metres de llargada i data segurament d’inicis del segle . Representa una processó de monjos cantant.

5. Carrer de les Ferreries Velles

A la paret de l’edifici que fa cantonada amb la Cort Reial podem veure dues mènsules amb músics que toquen violes o fídules. En aquest edifici hi havia hagut la cafeteria L’Angelot. Anteriorment, i amb el mateix nom, l’estudi de decoració Joan Baró i encara abans un antiquari i una sastreria. Tot i que tothom els ha vist sempre, la procedència d’aquests àngels és tot un enigma.

6. Claustre de Sant Domènec

El convent de Sant Domènec es va fundar el 1253 pel bisbe Berenguer de Castellbisbal i va ser consagrat el 1339. Es troba situat a la part de llevant de la muralla medieval. En un dels capitells del claustre s’hi pot veure representada l’anunciació als pastors, en aquesta escena un àngels anuncia als pastors, que fan sonar instruments musicals, el naixement de Jesús.

7. Voltes de la rambla de la Llibertat

Les mènsules amb músics de sota les voltes de la rambla són d’origen gòtic i devien suportar unes voltes anteriors a les que podem contemplar en l’actualitat. Sobre aquestes mènsules s’han escrit diverses llegendes, però en realitat la representació d’instruments musicals era molt habitual en aquests elements arquitectònics.

8. Casa de Cultura de Girona

Es podrà visitar l'exposició que està composta per un conjunt de rèpliques d’instruments medievals.

L'exposició s'acompanya d'un taller-demostració, obert al públic, en el qual es construirà una còpia d'un instrument musical, concerts i una conferència.

Autoguiat

Descàrrega del mapa: aquí