Conferència «El negoci de la impunitat de la mentida», amb Julián Macías Tovar
Dc, 19 d'octubre a Aula Magna a les 19:00 h.

La mentida s’ha convertit en el principal element d’èxit d’espais polítics, digitals i mediàtics. Les campanyes de desinformació es despleguen en tres capes, precisament des dels àmbits mediàtic, digital i polític.

En l’àmbit digital el mètode usat és el mètode Bannon: mentides, odi i bots.

Les notícies falses es comparteixen sis vegades més que no pas les certes. Per què haurien de parar de mentir si això és rendible i, sobretot, es pot fer amb impunitat?

Els mitjans de comunicació promouen els qui menteixen. Un exemple és que a Espanya el mitjà més representat a les televisions és Okdiario. Les plataformes digitals també fomenten la mentida i l’insult. Una de les raons principals perquè això sigui així és el canvi en els algoritmes, de tal manera que les nostres publicacions només arriben a aquells que pensen igual que nosaltres, tret que insultem o mentim sobre una bombolla ideològica o de cambra d’eco que sigui diferent. Si aquesta respon o desmunta la mentida, fa arribar el marc comunicatiu que menteix o insulta a la seva bombolla.

Aquest tipus d’estratègies són un mètode científic que es coordina internacionalment des de diferents estructures organitzatives amb vinculacions polítiques que executen el pla de manera similar.

Julián Macías Tovar (Pandèmia digital)

Julián Macías Tovar ha estat responsable de les xarxes socials de Podemos del 2016 al 2021. A partir de la inclusió de l’anàlisi digital del cop d’estat a Bolívia de 2019 en l’informe de la Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH), va començar a analitzar campanyes de notícies falses i d’odi a països de l’Amèrica Llatina i Espanya de manera freqüent.

El 2020, coincidint amb l’inici de la pandèmia del virus SARS-CoV-2, crea la web Pandemia digital - Observatorio contra la desinformación (www.pandemiadigital.net), on a més de les anàlisis es poden trobar articles molt ben documentats i eines molt útils per combatre la desinformació.

Ho dirigeix: Bel Bosck i Bagué

Ho organitza: Casa de Cultura de Girona