Entendre l’Orient Mitjà d’avui: conflictes i reptes
Dimecres a les 19.00 h _ Inici: 19-05-2020
Casa de Cultura de Girona

Els profunds canvis que tenen lloc a l’Orient Mitjà han creat una situació extremadament complexa. Què ha convertit l’Orient Mitjà en una de les regions més inestables del planeta? En aquest taller coneixerem l’evolució històrica d’aquesta regió, els sistemes polítics, les identitats religioses i ètniques, la situació de les dones i els jocs polítics visibles i invisibles. Analitzarem, de manera senzilla, els conflictes, les contradiccions i la situació política i geopolítica per establir perspectives de futur.

DESCRIPCIÓ DEL CURS

L’Orient Mitjà, una de les regions més inestables del planeta, està associat avui en dia a l’extremisme religiós, el tribalisme i els règims autoritaris. Més enllà d’aquests patrons de lectura, l’objectiu d’aquest taller és proporcionar una visió general per comprendre millor aquesta regió del món. En particular, s’analitzarà l’evolució històrica d’aquesta zona i els processos històrics complexos que l’han format i que la segueixen influenciant. Es destacarà la importància de la relació entre modernitat i Islam i es posarà en relleu el concepte de despotisme oriental. Es prestarà una atenció especial a les minories ètniques i religioses de la zona i a la situació de les dones en alguns països de la regió. Finalment, es presentarà la geopolítica de la regió i els jocs polítics visibles i invisibles que tenen repercussions més enllà de la regió, a escala global.

OBJECTIUS

• Proposar un espai on comprendre l’evolució de l’Orient Mitjà des de l’inici de l’època contemporània, amb una perspectiva històrica i sociològica.
  • Explicar de manera contextualitzada les etapes i els fets històrics més rellevants.
  • Conèixer els agents i les institucions més destacats que intervenen en l’organització política i social de l’Orient Mitjà.
  • Entendre els canvis que s’estan produint a l’Orient Mitjà.
  • Explicar de manera contextualitzada els nous reptes a l’Orient Mitjà.

METODOLOGIA

El taller inclou classes de caràcter teòric i pràctic. Cada classe s’iniciarà amb un debat sobre un tema de l’actualitat de l’Orient Mitjà, a partir del qual es desenvoluparà el temari preparat pel professor. Com a complement, s’utilitzaran materials audiovisuals.

PROGRAMA DE LES SESSIONS

Dimecres, 18 de març de 2020, a les 19 h

«Les fites històriques i la formació de l’Orient Mitjà»

Dimecres, 25 de març de 2020, a les 19 h

«Els règims polítics»

Dimecres, 1 d’abril de 2020, a les 19 h

«L’economia de l’Orient Mitjà: cent anys de petroli»

Dimecres, 15 d’abril de 2020, a les 19 h

«La radicalització islàmica a l’Orient Mitjà»

Dimecres, 22 d’abril de 2020, a les 19 h

«Lluites de les minories»

Dimecres, 29 d’abril de 2020, a les 19 h

«Les dones i les qüestions de gènere»

Dimecres, 6 de maig de 2020, a les 19 h

«L’estat dels conflictes actuals (I): Síria, l’Iraq i el Iemen»

Dimecres, 13 de maig de 2020, a les 19 h

«L’estat dels conflictes actuals (II): el Kurdistan i Palestina»

Dimecres, 20 de maig de 2020, a les 19 h

«Nous reptes a l’Orient Mitjà»

Dimecres, 27 de maig de 2020, a les 19 h

«Europa i el nou Orient Mitjà»

Massoud Sharifi Dryaz és sociòleg. Actualment és professor associat a la Universitat Autònoma de Barcelona, membre de la junta directiva de l’Associació Catalana de Sociologia, membre associat de CADIS-EHESS (centre d’anàlisi i intervenció sociològica) i membre del CER-Migracions. Va completar els seus estudis de doctorat a l’EHESS (Escola d’Estudis Avançats en Ciències Socials - París), sota la direcció del professor Michel Wieviorka. Els seus interessos de recerca se centren en la sociologia política, els moviments socials, la política social i l’Orient Mitjà.

MATRICULA'T
Per poder matricular-vos d'un curs heu d'autentificar-vos clicant aquí.