Alteracions digestives, amb Xavier Aldeguer
Dj, 29 de novembre a Aula Magna a les 19:00 h.

La microbiota intestinal, la baula de trasmissió entre l'ambient i el nostre cos?

A mesura que ampliem el coneixement de la microbiota intestinal entenem que ens trobem amb la descripció d'un nou òrgan, imprescindible per a la comprensió del funcionament del cos humà. Hem de començar per replantejar el concepte d'ésser humà i considerar-lo un ésser simbiòtic: la part humana amb bacteris acompanyants. Moltes de les noxes que rep el nostre organisme vénen modulades per la interacció amb la microbiota i provoca canvis en el seu ecosistema coneguts com a disbiosi. Aquesta està implicada en diverses patologies intestinals com les malalties inflamatòries (Crohn i colitis ulcerosa), la síndrome d'intestí irritable, la celiaquia o el càncer de còlon. Però avui sabem que no es limita només aquí i pot estar implicada en el fetge gras, malalties reumatològiques i, fins i tot, malalties psiquiàtriques com depressió o autisme. La recerca s’ha d’encaminar a reconèixer aquests canvis i millorar estratègies per a modular-los i reequilibrar l'ecosistema bacterià.

Xavier Aldeguer cap de Servei de l’Aparell Digestiu de l'Hospital Dr. Josep Trueta de Girona i de Santa Caterina de Salt. Coordinador de recerca d l’Àrea de l’Aparell Digestiu i Hepatologia de l’IDIBGI (Institut de Recerca Biomèdica de Girona). Professor Associat de la UdG. Cofundador de la Biotec GoodGut dedicada al desenvolupament de signatures microbianes fecals per al seguiment de malalties digestives. Ex-becari de La Caixa per a estudis de Postgrau amb una beca a la Universitat de Pennsilvània (EUA), on va fer estudis de la influència del sistema immunitari sobre la regeneració intestinal i hepàtica. Posteriorment, i en col·laboració amb el Dr. Garcia-Gil de la UdG, va iniciar estudis del perfil microbià de les malalties digestives, específicament MII, SII i CRC. Fruit d'aquesta recerca es van descriure marcadors bacterians susceptibles d'utilitzar-se com a signatures microbianes per a aquestes malalties.

ORGANITZA: Grup de Recerca NEOMA

AMB EL SUPORT: Consell Social de la Universitat de Girona, Col·legi Oficial de Metges de Girona i Casa de Cultura