Presentació del llibre "1939: l’exili del magisteri de Catalunya" de Salomó Marquès
Dc, 18 de setembre a Aula Magna a les 19:00 h.

Presentació del llibre "1939: l'exili del megisteri de Catalunya" de Salomó Marquès, a càrrec de:

Anna Maria Garcia, catedràtica d'història contemporània de la UdG

Francina Martí, presidenta de l'Associació de Mestres Rosa Sensat

Albert Quintana, Moviment de Renovació Pedagògica de Girona

Salomó Marquès, catedràtic d'història de l'educació a la UdG i autor del llibre

Molts anys de silenci han fet que desconeguem aspectes importants de la nostra història recent. A Catalunya, durant la República, el treball dels mestres va ser una peça clau per transformar el país, amb una escola que tenia per objectiu aprendre a pensar i no pas emmagatzemar, passar de súbdits a ciutadans. Aquesta experiència positiva i renovadora va acabar malament, amb la victòria militar dels feixistes, i molts mestres varen haver de marxar a l’exili.

En aquest llibre es presenta una panoràmica general del que va passar amb aquests homes i dones, demòcrates, republicans i excel·lents professionals.
S’explica qui eren, què feien, l’estada als camps de concentració, la sortida cap a altres països, especialment a Amèrica, com varen treballar allà impulsant un ensenyament renovador i actiu... I també es parla del retorn d’alguns d’ells i de les dificultats per continuar exercint sota el règim franquista. Una història massa desconeguda que vol retre homenatge a aquests mestres que lluitaren i sofriren per una escola nova i per una societat més justa.

Salomó Marquès Sureda (L’Escala, Alt Empordà, 1942) és catedràtic d’història de l’educació de la Universitat de Girona i ha estat president de la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana. A la dècada dels vuitanta del segle XX va començar a investigar sobre el magisteri de Catalunya durant la República i la dictadura franquista, de manera especial sobre l’exili del 1939. L’any 1995 publicà L’exili dels mestres (1939-1975) i ha continuat escrivint sobre el tema: La repressió del professorat a Catalunya sota el franquisme (1939-1943); Els mestres de la República; Mare de Déu, quina escola! Els mestres contra Franco... i sobretot monografies i estudis sobre mestres exiliats.

Salomó Marquès s’endinsa en un passat obscur i en treu clarors de resistència. Al llarg dels anys, ha fet una feina impagable de divulgació entre estudiants universitaris i població en general de les rutes d’exili i de la petja que els mestres catalans exiliats i silenciats van deixar als països que els van acollir.