Visita guiada a l’antic Hospici de Girona
Dm, 19 de març a Auditori Viader a les 10:00 h.

PROGRAMA PER A CENTRES EDUCATIUS

Céline Xicola, historiadora i autora del llibre L'Hospici de Girona (1769-1963). Silencis i paraules d'un món en reclusió.

El 1769 obria la primera Casa de la Misericòrdia a la ciutat de Girona, un establiment on es tancarien aquelles dones que la societat i les institucions consideraven viciades, perdudes, amorals o de costums que no encaixaven en l’època. Uns anys després arribarien els infants abandonats i homes pobres o desvalguts. Durant gairebé dos segles, milers d’entre ells hi van viure tancats. És la seva història i els seus secrets que s’amaguen a darrera de les parets de l’actual Casa de Cultura i que s’explicaran durant aquesta visita.

La finalitat de la visita és que els joves puguin entendre com ha evolucionat el concepte de família, d’educació, de cura a través del temps i com s’ha vist sotmès a la incertesa per  molts motius com la pobresa o les guerres. La visita se centrarà al segle xx per a detallar les funcions d’un establiment de caritat en relació amb els infants. S’abordaran diversos temes com les relacions amb les famílies, què passava amb els abandonaments, com es cuidaven els nadons i els més grans, quins eren els seus jocs, com s’organitzava l’educació.

També es farà incís en la divisió sexual a dins dels establiments i al tracte diferencial, amb un discurs adaptat en funció de l’edat. L’interès de la visita també és contextualitzar el discurs a un espai que va complir aquestes funcions.

TEMÀTICA: història, perspectiva de gènere

TÈ MATERIAL DIDÀCTIC: pendent

DURADA: 90 minuts hores (aproximadament)

CALENDARI: Dimarts 19 de març · 10 h (amb possibilitat de buscar noves dates a convenir amb el centre)