Conferència «El telescopi Gaia: la màquina dels descobriments», amb Mercè Romero
Dj, 23 de maig a Aula Magna a les 19:30 h.

Gaia (ESA) és un telescopi espacial que es va llançar a l'espai justament fa 10 anys (19 desembre 2013). La seva missió és realitzar un mapa de la Galàxia i de tots els objectes puntuals que acabin en el seu camp de visió. Des del llançament, s'han realitzat 5 publicacions de dades: la primera a l'any 2016, com un primer tastet. La segona, el 2018, revoluciona la visió de la nostra Galàxia. La tercera publicació es divideix en dues, una el 2020 i una altra el 2022, augmentant el número de variables disponibles per a cada estrella. Finalment, el 2023 es publica un altre tastet del que serà el proper gran catàleg de Gaia que es publicarà el 2026. En aquesta xerrada, presentarem Gaia i els seus instruments, i mostrarem els grans descobriments que ha fet fins ara i què esperem en un futur proper.

Mercè Romero Gómez és professora agregada del Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona i membre de l'Institut de Ciències del Cosmos. És llicenciada en Matemàtiques per la Universitat Politècnica de Catalunya (2007) i té el Doctorat en Ciència i Tecnologia Aerospacial per la mateixa universitat (2012). Va realitzar una estada doctoral al Laboratoire d'Astrophysique de Marseille (França) durant dos anys i des de llavors es va incorporar al grup GaiaUB. membre del consorci Gaia DPAC, realitzant tasques de validació interna de les dades de Gaia.

INSCRIPCIÓ: Gratuïta

HO ORGANITZEN: Càtedra Lluís Santaló d'Aplicacions de la Matemàtica (UdG) i Casa de Cultura de la Diputació de Girona