Conferència «La cursa per al control del processos físics a escales petites d’espai i temps», amb Javier García de Abajo
Dj, 16 de maig a Aula Magna a les 19:30 h.

La mesura de l’espai i el temps ha estat un tema central en el desenvolupament de la filosofia, la ciència i la tecnologia des de les albors de la història. Després de segles d’evolució lenta i gairebé imperceptible en una sola generació, hem estat testimonis privilegiats d’èxits sense precedents en aquest terreny durant les darreres dècades, tals com la capacitat de produir feixos de llum i electrons de durades inconcebiblement petites que, actualment, s’apropen a l’attosegon (una milmilionèsima de milmilionèsima de segon). Aquest  fet ens proveeix d’una finestra des d’on observar processos ultraràpids a l’interior de nanoestructures, molècules i, fins i tot, àtoms. La barrera de les distàncies petites també ha estat conquerida fins apropar-nos al picòmetre, per sota de la centèsima part de la mida d’un àtom. En aquesta xerrada, parlarem de la nostra conquesta de l’espai i el temps a escales petites i com aquest esforç col·lectiu manté una relació simbiòtica amb els avenços cientificotecnològics que ens acompanyen en la nostra vida quotidiana. Mitjançant exemples concrets il·lustrarem conceptes clau i discutirem els darrers desenvolupaments que abasten l’òptica i la microscòpia electrònica ultraràpides.

Javier García de Abajo és l’investigador principal del grup de Teoria Nanofotònica de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) de Castelldefels. Després d’obtenir el seu doctorat per la Universitat del País Basc el 1993, va fer una estada de tres anys com investigador visitant al Berkeley National Lab de Califòrnia. El 2008 esdevé professor d’investigació del CSIC i, posteriorment, s’incorpora a l’ICFO. El 2013 passa a ser professor d’investigació ICREA.  És membre de la Societat Americana de Física i de la Societat d’Òptica dels Estats Units. Els seus interessos de recerca inclouen estudis teòrics sobre espectroscòpia en microscòpia electrònica, col·lisions d’àtoms, fenòmens quàntics a nivell de nanoescala, i diversos aspectes de nanofotònica com són els sensors òptics i la fricció quàntica. És coautor de més de 400 articles que han rebut més de 60.000 cites.

INSCRIPCIÓ: Gratuïta

HO ORGANITZEN: Càtedra Lluís Santaló d'Aplicacions de la Matemàtica (UdG) i Casa de Cultura de la Diputació de Girona